Combipakket algemene voorwaarden B2B en B2C

  • U kunt het zelf binnen 5 minuten.
  • Als u hulp nodig heeft zijn wij er voor u.
  • Basisdocumenten opgesteld door gerenommeerde advocaten.
  • Vaste prijzen, geen verrassingen.
Ja, ik wil een combipakket algemene voorwaarden voor B2B en B2C
Combipakket algemene voorwaarden B2B en B2C

Maatwerk

€245

Bij maatwerk kiest u voor persoonlijk contact en specialistische hulp. Beperk uw risico en aansprakelijkheid met behulp van onze kundige juristen.

  1. Selecteer uw documenten en plaats de bestelling
  2. Plan een telefoongesprek met een van onze juristen
  3. Ontvang uw documenten binnen vijf werkdagen
Meer info

Het kan voordelig zijn om twee verschillende algemene voorwaarden te hanteren indien u zakendoet met zowel zakelijke klanten (Business-to-business/B2B) als consumenten (Business to Consumer/B2C). Algemene voorwaarden die gelden tussen ondernemingen zijn namelijk niet onderworpen aan de strenge regels die wel voor consumenten gelden.

Consumenten genieten door de wet namelijk een grote mate van bescherming. Dat komt doordat zij door de wetgever worden aangemerkt als de zwakkere partij (ten aanzien van ondernemingen). Daarentegen geldt bij zakelijke partijen een grotere mate van contractsvrijheid. Bij zakelijke klanten kunt u dus bijna alles afspraken wat u wilt. Er wordt van zakelijke partijen namelijk verwacht dat zij meer kennis hebben van de producten die zij willen afnemen en de dienstverlening waar zij gebruik van willen maken.

Het is uiteraard niet verplicht om twee verschillende sets algemene voorwaarden te hanteren, maar het biedt wel voordelen. Het schept vooral overzicht en duidelijkheid; u en uw klanten weten namelijk direct welke relevante (wettelijke) bepalingen gelden bij de overeenkomst.

Enkele verschillen tussen B2B en B2C algemene voorwaarden op een rij:

  • Bedingen in B2C algemene voorwaarden dienen begrijpelijk voor een consument te worden opgesteld. Bij twijfel over de uitleg van een beding heeft de meest gunstige uitleg voor de consument voorrang. Deze regel geldt ook met betrekking tot B2B algemene voorwaarden maar in mindere mate. De meest gunstige uitleg voor een onderneming wordt genuanceerder toegepast.
  • Het herroepingsrecht in B2C algemene voorwaarden is verplicht. De consument heeft het recht om binnen 14 dagen de aankoop te herroepen. Dit is niet verplicht in B2B algemene voorwaarden.
  • Prijzen dienen in B2C algemene voorwaarden altijd inclusief BTW te worden vermeld. De gedachte hierachter is dat een consument nooit voor een onaangename verrassing komt te staan. In het geval van B2B algemene voorwaarden kan de onderneming zelf een keuze maken. De onderneming kan dan dus ook kiezen voor het vermelden van prijzen exclusief BTW.
  • Bij B2C algemene voorwaarden is het verplicht om de verzendkosten te vermelden. Dit is niet verplicht in B2C algemene voorwaarden.

Verder definieert het Burgerlijk Wetboek een grijze en zwarte lijst. Deze lijsten gelden alleen voor B2C algemene voorwaarden. De grijze lijst bevat bepalingen die worden vermoed onredelijk bezwarend te zijn, zogeheten verdachte bepalingen. De zwarte lijst bevat verboden bepalingen die in geen enkel geval toelaatbaar zijn bij consumenten. Denk bijvoorbeeld aan het uitsluiten of beperken van de mogelijkheid voor consumenten om de overeenkomst te ontbinden.

De grijze en zwarte lijst gelden niet ten aanzien van B2B algemene voorwaarden. De wet biedt voor ondernemingen dan ook geen specifieke bescherming. Dit maakt dus een groot verschil voor de algemene voorwaarden.

Extra regels bij consumenten vs. meer contractsvrijheid bij zakelijke klanten

Er zijn veel specifieke regels waar u rekening mee moet houden bij consumenten, maar niet bij zakelijke klanten. Daarentegen bent u bij zakelijke klanten veel vrijer om in de algemene voorwaarden op te nemen wat u wilt. Bijna alles kan bij zakelijke klanten in de algemene voorwaarden worden opgenomen.

U doet er dan ook verstandig aan om twee verschillende sets algemene voorwaarden te hanteren. Zo blijft het voor alle betrokken partijen overzichtelijk, biedt u de juiste (wettelijke) bescherming aan consumenten en bent u zelf ook goed beschermd bij het ondernemen.

Zeer prettig

Werd op een hele fijne manier geholpen, namelijk dat Linda van Young Law veel geduld heeft getoont in mijn geval. [...]
- Lelystad

Zeer slecht heb wat besteld en je hoort niks van ze

Zeer zeer slecht heb een bestelling gedaan voor maatwerk. Er wordt niet binnen 24 uur contact op genomen sterker nog [...]
- Tilburg

Zeer goed qua communicatie en afhandeling

Wat een fijne samenwerking was dit! Van begin tot eind een goeie communicatie en de afhandeling daarvan ook! Daarnaast was het ook [...]
- Zoetermeer

Ik had niet verwacht er zelf uit te komen maar ze hebben het je echt zo makkelijk mogelijk gemaakt!!

Eerst werd ik telefonisch goed en vriendelijk op weg geholpen met het kiezen van de juiste documenten. Hoewel ik niet [...]
- Rotterdam

Letterlijk: top service, en dat voor één prijs. Dus geen nacalculaties.

Voor mijn online webshop in nieuwe én tweedehands goederen die ik wereldwijd verstuur, wilde ik mijn algemene voorwaarden graag kloppend [...]
- Wijk en Aalburg

Prettig en relaxt contact.

Een prettig en relaxt contact bij het opstellen van Algemene Voorwaarden en in begrijpelijk Nederlands. Voor herhaling vatbaar bij het [...]
- Waddinxveen
122 klanten waarderen ons gemiddeld met een 8.8/10